Kinderen en RSI

Kinderen en R.S.I.

Kinderen zitten op steeds jongere leeftijd achter de computer. Op school heeft de computer duidelijk zijn intrede gedaan en thuis zijn er natuurlijk nog de uitdagende spelletjes op de computer of de iPad.
Of het nu voor school of ontspanning is, het is van belang om RSI-klachten op jonge leeftijd te voorkomen (berichten over de ‘nintendo-duim’ zijn geen uitzondering en is inmiddels opgevolgd door de sms-duim).

Onderzoekers waarschuwen dat RSI blijvende schade bij kinderen kan aanrichten.

Bewegingswetenschappers adviseren maximaal 50 minuten per dag.

Als gekeken wordt naar de houding of de ‘werkopstelling’, is een korte blik vaak voldoende om te constateren dat er wel het een en ander aan te verbeteren valt. De werkopstelling blijkt zelden goed afgestemd op de lichaamsbouw van kinderen. Volgens onderzoeksbureau Ergo 2000 zit slechts eenvijfde van alle leerlingen op de juiste stoel. Om te voorkomen dat op jonge leeftijd al RSI-klachten ontstaan, is het dus belangrijk dat kinderen leren wat een goede houding is en hoeláng ze mogen computeren.

In het kader van de Internationale RSI-dag 2001 is de RSI-Patiëntenvereniging gestart met aandacht voor de preventie van RSI bij kinderen.

 

Hieronder volgt een lijst met tips voor ouders en scholen.

Tips voor ouders

  • Let op een goede werkhouding.
  • Creëer een goede werkplek. Zorg voor goede verlichting, maar voorkom fel licht vanaf bijvoorbeeld een raam dat direct zichtbaar is vanaf de bureaustoel.
  • Koop een muis die gemaakt is voor kinderhanden.
  • Laat je kind niet te lang achter elkaar computeren. Bewegingswetenschappers adviseren maximaal 40 minuten per dag! Dit is inclusief de tijd die er al op school achter de computer is doorgebracht!
  • Stimuleer afwisselend gedrag ofwel ontmoedig de hoeveelheid computergebruik door bijvoorbeeld eens informatie op te zoeken in de bibliotheek in plaats van op het web, of door eens te telefoneren in plaats van te mailen.
  • Laat kinderen geregeld in de verte kijken, naar boven en beneden, en naar links en rechts.
  • Vertel je kinderen welke symptomen of klachten zich bij RSI kunnen voordoen, en vraag hen je onmiddellijk te waarschuwen wanneer ze klachten merken. Let tevens zelf op signalen van het kind die niet altijd even duidelijk zijn, bijvoorbeeld wrijven over de schouders, arm steeds strekken of veel met de ogen knipperen.
  • Zorg dat ze voldoende beweging krijgen: laat je kinderen geregeld buiten spelen en stimuleer ze op sport te gaan.
  • Wees als ouder een voorbeeld door zelf met mate de computer te gebruiken.

Tips voor de school

Zorg dat de computerwerkplek afgestemd is op kinderen (ook scholen zijn gehouden aan de arbowetgeving). Soms zijn eenvoudige aanpassingen voldoende (denk aan een voetenbankje).

Leer kinderen hoe ze achter de computer moeten zitten.

Hiervoor bestaat een lespakket: ‘Muisje Max wil geen muisarm’. Dit is gericht op groep 2 van de basisschool om tijdig te starten met het aanleren van een goede houding. Ook bevat het materialen die gemakkelijk te gebruiken zijn voor de leerkrachten. Het lespakket ‘Muisje Max wil geen muisarm’ is in 2000 ontwikkeld door ergonomen Janneke van Druten en Dorrit Jansen.

‘Muisje Max wil geen muisarm’ is als pdf-bestand gratis te downloaden

Gezond computeren op school

De stichting ICT op school heeft de infowijzer "Gezond computeren" samengesteld. De infowijzer geeft allerlei praktische tips en adviezen en is bovendien humoristisch geïllustreerd met cartoons. In de informatiewijzer worden ergonomische situaties zoveel mogelijk vertaald naar de schoolsituatie. De wijzer is bedoeld voor ICT-coördinatoren in het basisonderwijs en de eerste klassen van het vervolgonderwijs. Zij kunnen de informatie dan weer doorgeven aan leerkrachten, ouders en kinderen. Juist in de basisschoolleeftijd is het belangrijk dat kinderen leren een computer goed en gezond te gebruiken. Daarbij spelen ook zaken als houding en ontspanning een rol. "Gezond computeren op school" kan als pdf-bestand worden gedownload via de website www.ictopschool.net.

Meer info: